Boetels op de markt van Tamale (Noord-Ghana).




'Making eco tourism work' - Presentatie gegeven aan o.a. de World Tourism Organisation van de Verenigde Naties (UNWTO).




Onze filosofie: een vliegwiel zijn


Oud-president John Kufuor ontvangt Ervaar Ghana.

Steun vanuit Hivos en Triodos foundation voor deze vernieuwende vorm van ontwikkelingssamenwerking


ACHTERGROND

'Wij brengen toeristen naar plaatsen waar hun komst letterlijk het verschil maakt tussen honger en geen honger.' aldus Eva van Dijk (40) en Gerard van Heusden (44). Ze zijn gespecialiseerd in de promotie van 'Community Based Tourism'-bestemmingen, want met die promotie gaat het nu vaak mis. 40 kleinschalige dorpsgemeenschappen kregen inmiddels een plekje in de etalage van het Ghana Verkeersbureau. Het ondernemende echtpaar staat ook open voor andere landen, want eerlijk toerisme is voor veel plattelandsgebieden vaak het enige economische perspectief, en dus de enige hoop voor duurzaam behoud van hun natuur en cultuur.

Hoe is het begonnen?
Het begon met Ghana. In 2007 kwamen een aantal zaken bij elkaar. Eva kreeg de kans om een jaar te investeren en wilde iets terug doen voor Ghana, een land waar zij dierbare reiservaringen koesterde. Een enthousiaste dorpsgemeenschap had een idyllisch guesthouse gebouwd, maar hoe kwamen ze nu aan klanten? Hopen op mond-op-mond reclame? Er bleken meer van dit soort initiatieven te lopen, met forse subsidie van de Nederlandse en Amerikaanse overheid. Stuk voor stuk hadden ze hun handen vol aan het opbouwen van de voorzieningen, terwijl het succes bepaald wordt door bekendheid en dus klanten. Gerard: ' Alleen Nederland al kent enorme aantallen betrokken eco-reizigers voor wie Ghana een walhalla is. Ze weten het alleen niet.' Zo ontstond een uniek en groot marketingproject in samenwerking met onder andere de Ghana Tourist Board en het Nature Conservation Research Centre, zeg maar de Ghanese VVV en Natuurmonumenten.
Eva: 'We zijn voorvechter van ontwikkelingshulp volgens de filosofie: handel stimuleren in plaats van afhankelijkheid in stand houden. Toeristeneuro's zijn verdiensten in plaats van donaties en jagen economische ketens aan van lokale bedrijvigheid. Toerisme is gericht op zelfstandigheid en ondernemerschap, maar de onbekendheid van Ghana als reisbestemming bleek dé grote handelsbarriere'.

Een Verkeersbureau, wat is dat eigenlijk?
Niet veel mensen blijken de term Verkeersbureau nog te kennen. Een Verkeersbureau verschaft informatie over een buitenland aan potentiële toeristen. Zij verzorgt reclamecampagnes, staat de pers te woord en beantwoordt vragen van consumenten. Een Verkeersbureau is als het ware de Nederlandse vestiging van een buitenlandse VVV. In die afkorting staat de laatste V overigens ook voor (vreemdelingen)verkeer.
De manier waarop het Ghana Verkeersbureau dagelijks telefonisch en per mail bereikbaar is voor reistips en reisroutes is uniek te noemen. Er is geen Verkeersbureau in Nederland dat dit doet als NGO.

Sociaal ondernemen
De wereld van Nederlandse ontwikkelingshulp moest wennen aan de benadering van Gerard en Eva. Hun projectvoorstellen werden te professioneel gevonden, te zakelijk, niet zielig genoeg. Ghana daarentegen was juist gecharmeerd. Handel drijven in plaats van afhankelijk houden met donaties, is hun devies. Alleen dat is duurzaam. Ondernemerschap is trouwens in Afrika vaak per definitie sociaal ondernemerschap. Wie succes oogst zet zijn rijkdom vanzelfsprekend in voor de gehele gemeenschap. Ubuntu heet dat. Wij kunnen nog veel van de West-Afrikaanse cultuur leren.

100% gedachte
Sociaal ondernemend Nederland heeft de mond vol over de zogenaamde 1%-gedachte. Als iedereen één procent van zijn verdiencapaciteit in zou zetten voor armoedebestrijding kan en gaat armoede definitief de wereld uit. Eva en Gerard geloven daar niet in. Ze kozen zelf om een jaar fulltime onbetaald te werken. Een ondernemer moet namelijk ergens 100% voor gaan om doorbraken te bereiken. Alleen al het werven en achter de broek aanzitten van bij hen aangesloten 1%-ers was al bijna een dagtaak. Want Eva en Gerard realiseren zich heel goed dat niet iedereen voor 100% kan kiezen en dan is 1% fors meer dan niets. Meer dan honderd professionals leverden onbezoldigd een bijdrage aan het succes van het Ghana Verkeersbureau. Van het leveren van fotomateriaal tot de eindredactie van teksten. Eva: 'Wij zijn gespecialiseerd in ondernemen zonder budget'

Verkopen jullie dan reizen?
'Deze vraag krijgen we vaak en dat is frustrerend', aldus Gerard: 'blijkbaar stralen we iets commercieels uit.' Wellicht is het de gedrevenheid van het echtpaar of hoort het bij de reisbranche. Het Verkeersbureau werkt volledig onafhankelijk. Hun inkomen halen ze uit vergoedingen voor lezingen en hun eigen spaargeld. Gerard: 'We wisselen het af. Dan weer zijn we een tijdje primair sociaal ondernemer en dan weer een tijdje bezig om het geld te verdienen om dat financieel mogelijk te maken. Ook dat is sociaal ondernemerschap.'

Revolutie in reisgidsland
De reis- en cultuurgids 'Ervaar Ghana' is één van de paradepaardjes. 'Ook geschikt voor thuisblijvers!' want Eva en Gerard richten zich met name op degene die nog helemaal geen reisplannen naar Ghana heeft. Het boek enthousiasmeert tot zo'n reis en dat is precies de bedoeling. Verouderende gegevens zoals restaurants of prijzen tref je er overigens niet in aan. Daar is een bijbehorende website voor. Gerard: 'Boeken hebben nog steeds de toekomst in het e-book tijdperk, maar dan moet je wel voor duurzame content gaan'. De reisgids voor Ghana is een nieuwe vorm van ontwikkelingssamenwerking en het werkt. Het handzame, kleurrijke boekje werd prompt genomineerd voor 'Beste reisgids ' en werd verfilmd. Het is de eerste professionele film over Community Based Toerisme en over Ghana. Het boek is nu in combi met de DVD te koop.

Eerlijk toerisme en resultaten
Het Ghana Verkeersbureau is het eerste Verkeersbureau voor een ontwikkelingsland in Nederland. Pers en consumenten weten het goed te vinden. Ook geeft het stel lezingen, over Ghana én over hun kijk op 'community based tourism'.

Het resultaat is sinds de oprichting van het Verkeersbureau een structureel hoger bezoekersaantal naar de armere delen van dit land. Het ecoproduct was er al, daar zorg(d)en partners van het project in Ghana voor, zoals het Nederlandse SNV en het Ghanese NCRC. Sinds de marketingcampagnes van het Verkeersbureau in de Benelux hebben de community's groeiende economische bestaansmogelijkheid door aanhoudende komst van toeristen. Het geld uit verkoop van de reisgids, DVD en boetels wordt geinvesteerd in de verdere professionalisering van 'community based' toerisme.

CONTACTINFORMATIE
Voor TOERISTEN, klik hier
Voor PERS, klik hier
Voor ADVERTEERDERS klik hier
Voor STUDENTEN klik hier

Eva van Dijk & Gerard van Heusden
E: info@ghana-verkeersbureau.nl (voorkeur)
T: (+31)(0)6505 201 76 (ma-vr 9u00-17u00, geen toeristische informatie)


www.ghana-verkeersbureau.nl
www.ervaarafrika.nl













HomeBoetelsModellenBestellenVerkooppunten
KeurmerkAchtergrondAnsichtkaartenOver ons