Sociaal Ondernemen



Beursvloer op The Bridge, symposium voor sociaal ondernemen op 16 juni 2010.

Ghana Verkeersbureau is gevraagd zich te presenteren op de beurs van sociaal, duurzaam ondernemers:

"Wij brengen toeristen naar plaatsen waar hun komst letterlijk het verschil maakt tussen honger en geen honger.” aldus Eva van Dijk (37) en Gerard van Heusden (41). Ze zijn gespecialiseerd in de promotie van “Community Based Tourism”-bestemmingen, want met die promotie gaat het nu vaak mis. 39 kleinschalige dorpsgemeenschappen kregen inmiddels een plekje in de etalage van het Ghana Verkeersbureau. Het ondernemende echtpaar kijkt nu verder naar andere landen, want eerlijk toerisme is voor veel plattelandsgebieden vaak het enige economische perspectief, en dus de enige hoop voor duurzaam behoud van hun natuur en cultuur."

Hoe is het begonnen?
Het begon met Ghana. In 2007 kwamen een aantal zaken bij elkaar. Eva kreeg de kans om een jaar te investeren en wilde iets terug doen voor Ghana, een land waar zij dierbare reiservaringen koesterde. Een enthousiaste dorpsgemeenschap had een idyllisch guesthouse gebouwd, maar hoe kwamen ze nu aan klanten? Hopen op mond-op-mond reclame? Er bleken meer van dit soort initiatieven te lopen, met forse subsidie van de Nederlandse en Amerikaanse overheid. Stuk voor stuk hadden ze hun handen vol aan het opbouwen van de voorzieningen, terwijl het succes bepaald wordt door bekendheid. Gerard: "Alleen al Nederland kent enorme aantallen betrokken eco-reizigers voor wie Ghana een walhalla is. Ze weten het alleen niet." Zo ontstond een uniek en groot marketingproject in samenwerking met onder andere de Ghana Tourist Board en het Nature Conservation Research Centre, zeg maar de Ghanese VVV en Natuurmonumenten.

Een Verkeersbureau, wat is dat eigenlijk?
Niet veel mensen blijken de term Verkeersbureau nog te kennen. Een Verkeersbureau verschaft informatie over een buitenland aan potentiële toeristen. Zij verzorgt reclamecampagnes, staat de pers te woord en beantwoord vragen van consumenten. Een Verkeersbureau is als het ware de Nederlandse vestiging van een buitenlandse VVV. In die afkorting staat de laatste V overigens ook voor (vreemdelingen)verkeer.

Sociaal ondernemen
De wereld van Nederlandse ontwikkelingshulp moest wennen aan de benadering van Gerard en Eva. Hun projectvoorstellen werden te professioneel gevonden, te zakelijk, niet zielig genoeg. Ghana daarentegen was juist gecharmeerd. Handel drijven in plaats van afhankelijk houden met donaties, is hun devies. Alleen dat is duurzaam. Ondernemerschap is trouwens in Afrika vaak per definitie sociaal ondernemerschap. Wie succes oogst zet zijn rijkdom vanzelfsprekend in voor de gehele gemeenschap. Ubuntu heet dat. Wij kunnen nog veel van de West-Afrikaanse cultuur leren.

100% gedachte
Sociaal ondernemend Nederland heeft de mond vol over de zogenaamde 1%-gedachte. Als iedereen één procent van zijn verdiencapaciteit in zou zetten voor armoedebestrijding kan en gaat armoede definitief de wereld uit. Eva en Gerard geloven daar niet in. Ze kozen zelf om een jaar full-time onbetaald te werken. Een ondernemer moet namelijk ergens 100% voor gaan om doorbraken te bereiken. Alleen al het werven en achter de broek aanzitten van bij hen aangesloten 1%-ers was al bijna een dagtaak. Want Eva en Gerard realiseren zich heel goed dat niet iedereen voor 100% kan kiezen en dan is 1% fors meer dan niets. Meer dan honderd professionals leverden onbezoldigd een Bijdrage aan het succes van het Ghana Verkeersbureau. Van het leveren van fotomateriaal tot de eindredactie van teksten. Eva: "Wij zijn gespecialiseerd in ondernemen zonder budget"

Verkopen jullie dan reizen?
"Deze vraag krijgen we vaak en dat is frustrerend", aldus Gerard: "blijkbaar stralen we iets commercieels uit.” Wellicht is het de gedrevenheid van het echtpaar of hoort het bij de reisbranche. Het Verkeersbureau werkt volledig onafhankelijk. Hun inkomen halen ze uit vergoedingen voor lezingen en hun eigen spaargeld. Gerard: “We wisselen het af. Dan weer zijn we een tijdje primair sociaal ondernemer en dan weer een tijdje bezig om het geld te verdienen om dat financieel mogelijk te maken. Ook dat is sociaal ondernemerschap."

Revolutie in reisgidsland
De reis- en cultuurgids Ervaar Ghana is één van de paradepaardjes. "Ook geschikt voor thuisblijvers!" staat op de achterflap, want Eva en Gerard richten zich met name op degene die nog helemaal geen reisplannen naar Ghana heeft. Het boek enthousiasmeert tot zo’n reis en dat is precies de bedoeling. Verouderende gegevens zoals restaurants of prijzen tref je er overigens niet in aan. Daar is een bijbehorende website voor. Gerard: “Boeken hebben nog steeds de toekomst in het e-book tijdperk, maar dan moet je wel voor duurzame content gaan”. Het handzame, kleurrijke boekje werd prompt genomineerd voor "Beste reisgids van 2009" en wordt dit jaar nog verfilmd.

Eerlijk toerisme
Het Ghana Verkeersbureau is het eerste Verkeersbureau voor een ontwikkelingsland in Nederland. Pers en consumenten weten het goed te vinden. Ook geeft het stel lezingen, over Ghana én steeds vaker over hun kijk op “community based tourism”. Gerard: “Wereldwijd loopt eerlijk toerisme vast op de grote handelsbarrière van marketingbudgetten. Het Ghana Verkeersbureau moet uitgroeien tot het eerlijke Verkeersbureau voor al die bestemmingen. Dat is onze missie!”.

Meer nieuws?
Klik hier voor alle nieuwsberichten.


VROLIJK, VEILIG EN VEELZIJDIG AFRIKA



HomeEnglishReisgidsDownloadsFotosOver ons
NieuwsAgendaKaartLinksGhanaForumFeedback